Το Σάββατο 11 Νοεμβρίου του 2006, στο 355.1 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών της 113 Πτέρυγας Μάχης στη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιήθηκε επίσημη επίσκεψη του Προέδρου του Συλλόγου Βετεράνων Πολεμιστών Κορέας των Η.Π.Α., κυρίου Joseph Smith. Το 355.1 είναι το Σμήνος της Π.Α. που εξακολουθεί να πετάει τα 2 εναπομείναντα, ιστορικά πλέον, C-47 Skytrain/Dakota, το ΚΚ-156 και το θρυλικό 49-2622, τον βετεράνο της Κορέας!
Το 1950, ως γνωστόν, ξέσπασε ο πόλεμος της Κορέας. Στην έκκληση του Ο.Η.Ε. για στρατιωτική βοήθεια, η Ελλάδα οργανώνει το περίφημο 13ο Σμήνος με 7 αεροσκάφη C-47. Στις 11 Νοεμβρίου 1950, το 13ο Σμήνος απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό την Κορέα. Στις 3 Δεκεμβρίου, τα ελληνικά φτερά προσγειώνονται στο έδαφος της Κορέας και εντάσσονται στην 21η Μοίρα Μεταφορών της 374ης Αμερικανικής Πτέρυγας Μάχης, η οποία αργότερα ονομάσθηκε 6461η Μοίρα, η επονομαζόμενη «Kyushu Gypsies» (Γύφτοι της Κιουσού). Η εκεί πενταετής επιχειρησιακή τους δραστηριότητα έγραψε λαμπρή ιστορία, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις σε όλες τις φίλιες αεροπορικές δυνάμεις που συμμετείχαν. Ένα χαρακτηριστικό κατόρθωμα είναι η συμμετοχή των ελληνικών Dakota στην εξαιρετικά δύσκολη αποστολή στο Χαγκαρού Ρί, για την οποία τα πληρώματα τιμήθηκαν με εύφημο μνεία και το μετάλλιο Air Medal, από τον τότε Πρόεδρο της Αμερικής.
Ο 72χρονος ήδη κ. Smith, έφτασε στην πόλη του Αγίου Δημητρίου αργά το απόγευμα της 10ης Νοεμβρίου και φιλοξενήθηκε, μετά της συζύγου του, στη Λέσχη Αξιωματικών της 113 Π.Μ., στο ιστορικό αεροδρόμιο του Σέδες, βάση των C-47 για 3 δεκαετίες. Το ίδιο βράδυ, αν και κατάκοπος από το μακρινό ταξίδι, επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις του 355.1ου Σμήνους στο αεροδρόμιο της Μίκρας και ξεναγήθηκε σ’ αυτό.
Την επόμενη μέρα, ακριβώς 56 χρόνια μετά την ιστορική αναχώρηση των ελληνικών C-47 από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό το Itazuke της Ιαπωνίας, 3 βετεράνοι του πολέμου της Κορέας, 2 Έλληνες και 1 Αμερικάνος, ο Ταξίαρχος (ε.α.) σήμερα κ. Δεβετζικιώτης (κυβερνήτης και εκπαιδευτής στα C-47 τότε), ο Σμήναρχος (ε.α.) κ. Γούλας (ναυτίλος) και ο τότε Αρχισμηνίας της USAAF κ. Smith (ιπτάμενος μηχανικός στα C-47), βρέθηκαν ξανά μαζί, για μια επετειακή πτήση με τον άλλο βετεράνο της Κορέας, το θρυλικό, πλέον, 49-2622, το μοναδικό στον κόσμο C-47 που έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις της Κορέας και εξακολουθεί να πετά ακόμη και σήμερα και μάλιστα επιχειρησιακά, 60 ολόκληρα χρόνια αφ’ ότου κατασκευάστηκε!
Η ατμόσφαιρα στην πρωινή ενημέρωση της επετειακής πτήσεως, την οποία παρακολούθησαν και συγγενείς των βετεράνων καθώς και δημοσιογράφοι, ήταν ιδιαίτερα φορτισμένη συναισθηματικά, παρά το ευγενικό καλωσόρισμα από το Διοικητή της Μονάδας Σμήναρχο (Ι) Χρήστο Χαρίτο.
«Ενώ ο βόμβος των R-1830-90D θα σας συντροφεύει, θα πετάξουμε κατά μήκος της παραλίας της πόλης, πάνω από το Μνημείο πεσόντων του πολέμου της Κορέας», ανέφερε στην ενημέρωσή του ο κυβερνήτης του 622 και Διοικητής του Σμήνους, Επισμηναγός (Ι) Παναγιώτης Σαμαράς, ενώ κάποιοι σκούπιζαν τα δάκρυά τους, αναπολώντας παλιές, πολύ παλιές μνήμες. Η επιβίβαση στον θρυλικό «Ποσειδώνα», έγινε μέσα σε ένα κλίμα ιδιαίτερης χαράς και απερίγραπτης συγκίνησης, παρά την παγωμένη πρωινή ατμόσφαιρα στο αεροδρόμιο της Μίκρας! Δίπλα στο αεροπλάνο, ένας ακόμη βετεράνος της Κορέας, ο ναυτίλος κ. Κωνσταντόπουλος, περίλυπος που ο γιατρός -προληπτικά- δεν του επέτρεψε να συμμετάσχει στην πτήση που τόσο περίμενε, βουρκωμένος όμως από χαρά, όπως μας εξομολογήθηκε αργότερα, που βρισκόταν και αυτός εδώ. Στο 622 επιβιβάστηκαν και 3 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι, οι κ. Θέμης Βρανάς, Δημήτρης Άγιος και Νικόλαος Χαντζής, για εναέρια φωτογραφική κάλυψη της επετειακής πτήσης!
Ο συγκυβερνήτης Σμηναγός (Ι) Βασίλειος Θεοδωράκης, ζήτησε άδεια για γραμμή στον διάδρομο 34 του αεροδρομίου και ο πύργος την έδωσε αμέσως. Ο κυβερνήτης του 622, άφησε τα φρένα ακριβώς στις 11:00 της 11ης/11ου 2006, 56 ολόκληρα χρόνια μετά! Καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης, οι στιγμές στο cargo του ιστορικού αεροπλάνου, είχαν άλλη διάσταση. Οι επιβάτες του μετρούσαν τα δευτερόλεπτα με τους χτύπους της καρδιάς και προσπαθούσαν, οι γερόλυκοι, να δουν το κάθε τι που διαδραματιζόταν στο cockpit ή έξω απ’ αυτό, να αφουγκραστούν τον παραμικρό ήχο, να μυρίσουν ξεχασμένες μυρωδιές (βλέπετε το αεροπλάνο εξακολουθεί να πετά επιχειρησιακά), σε μια προσπάθεια να αισθανθούν όπως αισθανόντουσαν τότε… Στην διάρκειας 40 περίπου λεπτών πτήση στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, έγιναν 3 διελεύσεις πάνω απ’ το αεροδρόμιο του Σέδες, το μοναδικό στην Ευρώπη επιχειρησιακό αεροδρόμιο με PSP σήμερα, σε εξομοίωση αφέσεων από τα 500 Ft.
Τα χαμόγελα στα πρόσωπα όλων μετά την προσγείωση ήταν διάχυτα, όπως εξάλλου φαίνεται στις φωτογραφίες! Στο γεύμα που παρέθεσε η Διοίκηση της Μονάδος στη Λέσχη Αξιωματικών προς τιμή των Βετεράνων, των οικείων τους καθώς και στους δημοσιογράφους που συμμετείχαν στην πτήση, έγινε ένα είδος De-briefing, όπου σε ζεστή ατμόσφαιρα αναφέρθηκαν οι εντυπώσεις, κατατέθηκαν εμπειρίες, συγκρίθηκαν εποχές…
Πριν την πτήση, στην αίθουσα ενημέρωσης.
Από αριστερά προς τα δεξιά :
Σμήναρχος (ΡΝΑ) εα Γεώργιος Κωνσταντόπουλος,
MSgt (USAF) ret. Joseph L. Smith,
Σμήναρχος (ΡΝΑ) εα Κων/νος Γούλας,
Ταξίαρχος (Ι) εα Αργύριος Δεβετσικιώτης.
Κατά τη διάρκεια του γεύματος, ο Δκτης της 113 Π.Μ., απένειμε το έμβλημα της Μονάδας στον πρόεδρο των Kyushu Gypsy Squadron Association. Ο Δκτης του 355.1 Σμήνους Τακτικών Μεταφορών, του απένειμε το έμβλημα του Σμήνους, μια υπέροχη εναέρια φωτογραφία του -622 με τις υπογραφές των τελευταίων πληρωμάτων των C-47 και στην σύζυγό του αναμνηστικό δακτυλίδι, πιστό αντίγραφο της ελληνιστικής περιόδου, καθώς και βιβλίο με την ιστορία της Μακεδονίας μας. Επίσης, ο Αξιωματικός Επιχειρήσεων του 355.1 Σ.Τ.Μ. έδωσε σε όλους τους προσκεκλημένους αναμνηστικά δώρα.
Ο κυβερνήτης του -622 στην επετειακή αυτή πτήση, τελείωσε την πρωινή του ενημέρωση με μία ευχή: «Στο ραντεβού μας με την ιστορία, ελπίζω η 11η Νοεμβρίου του 2006 για σας, να είναι μια ιδιαίτερη, μια εντελώς ξεχωριστή μέρα». Και όλοι ομολόγησαν ομόφωνα, πως τίποτα δεν έλειψε απ΄ την μέρα αυτή…
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, αναγνωρίζοντας την υψηλή ιστορική αξία των αεροσκαφών C-47, είναι στην διαδικασία της δημιουργίας των προϋποθέσεων, ώστε να πετούν τα ελληνικά Dakota ως ιστορικά πλέον αεροσκάφη, συμμετέχοντας στις εθνικές επετείους, στις ελληνικές εκδηλώσεις καθώς και στις αεροπορικές διεθνείς εκθέσεις, προβάλλοντας την λαμπρή ελληνική αεροπορική ιστορία.
Σύντομο ιστορικό του βετεράνου της Κορέας C-47 S/N 49-2622 "Ποσειδών"
Το ιστορικό αυτό αεροσκάφος, κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Douglas, στο Long beach της California. Παραδόθηκε στην USAAF στις 7 Ιουνίου 1944. Κρίθηκε ως πλεονάζον στις 30 Ιουνίου 1946 και εκποιήθηκε από τον οργανισμό War Assets Administration, στις 24 Ιουλίου 1946. Σε πολιτική υπηρεσία χρησιμοποιήθηκε από την εταιρία Kansas City Southern Skyways Inc.
Επανεντάχθηκε στην USAAF στις 13 Ιουλίου 1949 και αποστάλθηκε για συντήρηση στην εταιρία Aviation Maintenance Corporation. Εκεί, μαζί με άλλα 29 C-47, μετονομάζεται σε C-47-DL, με S/N 492622 και δίνεται στην Ελλάδα.
Στις 26 Αυγούστου 1951, απογειώθηκε σε σχηματισμό με το C-47B KJ 989 για το αεροδρόμιο Ashyia της Ιαπωνίας, όπου και εντάχθηκε στο 13ο Σμήνος, σε αναπλήρωση των δύο μέχρι τότε απωλειών.
Στις 17 Σεπτεμβρίου 1951, κατά την διάρκεια απογείωσης, εκτράπηκε από την πορεία του και κατέληξε σε αβαθή νερά στην θάλασσα. Μετά από δύσκολη επιχείρηση, ανασύρθηκε από τα νερά, επισκευάστηκε πρόχειρα και στάλθηκε για εργοστασιακή επισκευή στην Αεροπορική Βάση Clark στις Φιλιππίνες.
Στις 15 Απριλίου 1952 επανεντάχθηκε στο 13ο Σμήνος. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα με όλο το 13ο Σμήνος, στις 8 Μαΐου 1955, εντάχθηκε στην 355 Μοίρα Μεταφορών με έδρα την Ελευσίνα.
Τον Ιούλιο του 1960, εστάλη στο Κονγκό για την διάσωση του ελληνικού στοιχείου. Το δεύτερο ήμισυ του ‘70 εντάχθηκε στο 355.1 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών, με έδρα το Σέδες. Στις 22 Ιανουαρίου 2003 το Σμήνος μετασταθμεύει στο αεροδρόμιο της Μίκρας, απ’ όπου επιχειρεί μέχρι σήμερα.