Ανάσυρση τμήματος Γερμανικού αεροσκάφους Junkers 88

Στις 23 Μαρτίου, τα δίχτυα του αλιευτικoύ σκάφους “Νταουλτζής” ενέπλεξαν σε βάθος 120 μέτρων στη θαλάσσια περιοχή Αγιόκαμπου Λάρισας ένα ιστορικό αεροσκάφος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Κατά την προσπάθεια ανέλκυσης το μεγαλύτερο μέρος του αεροσκάφους αποκόπηκε, με αποτέλεσμα να ανασυρθεί στην επιφάνεια μόνο το ουραίο τμήμα της ατράκτου (οριζόντιο και κάθετο σταθερό). Ο καπετάνιος Κωνσταντίνος Νταουλτζής οδήγησε το σκάφος του στο λιμάνι της Nέας Μηχανιώνας Θεσσαλονίκης, προκειμένου να παραδώσει το πολύτιμο εύρημα στο προσωπικό του Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο είχε σπεύσει εκεί για το σκοπό αυτό. Με τη συνδρομή προσωπικού της 113ΠΜ, του Δήμου Επανωμής και του Λιμενικού Σταθμού Nέας Μηχανιώνας το ουραίο τμήμα μεταφέρθηκε στην προβλήτα, όπου οι τεχνικοί του Μουσείου ανέλαβαν το επίπονο έργο του αρχικού καθαρισμού, προκειμένου να μη διαβρωθεί από την έκθεσή του στον ατμοσφαιρικό αέρα. Ήδη το εύρημα έχει μεταφερθεί στο Μουσείο της ΠΑ στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, όπου άρχισαν οι εργασίες συντήρησης.


Πρόκειται για το ουραίο τμήμα Γερμανικού δικινητήριου τετραθέσιου βομβαρδιστικού αεροσκάφους Junkers 88. Το πρωτότυπο Ju-88 πέταξε το Μάιο 1936, ενώ η μαζική παραγωγή του ξεκίνησε το 1940. Κατά τα επόμενα έξι έτη κατασκευάσθηκαν περίπου 15.000 Ju-88.

Σύμφωνα με αρχικές πληροφορίες της διεθνούς βιβλιογραφίας και τα διαθέσιμα ιστορικά αρχεία, εικάζεται ότι το ανευρεθέν αεροσκάφος ανήκε στην 30η Πτέρυγα Βομβαρδισμού ή στην 1η Πτέρυγα Εκπαίδευσης και καταρρίφθηκε από Hurricane της 33ης Μοίρας Διώξεως κατά τη διάρκεια των αεροπορικών επιχειρήσεων της Γερμανικής εισβολής στην ευρύτερη περιοχή, το διάστημα μεταξύ 11-13 Απριλίου 1941. Την περίοδο εκείνη, η Ελληνική Αεροπορία (ΕΒΑ), μετά από μια πολύ πετυχημένη και ηρωική δράση κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού Πολέμου (με τα ελάχιστα εναπομείναντα και άκρως καταπονημένα αεροσκάφη) κλήθηκε να αντιμετωπίσει 800 και πλέον σύγχρονα αεροσκάφη της Luftwaffe. Στο πλευρό της ΕΒΑ έδρασαν από κοινού επτά Μοίρες Διώξεως και Βομβαρδισμού της Βρετανικής Αεροπορίας, τα πληρώματα των οποίων συνεισέφεραν τα μέγιστα, κυρίως σε αποστολές στρατηγικών και εγγύς αναγνωρίσεων και βομβαρδισμών, με αντικειμενικό σκοπό την καταστροφή λιμένων αποβίβασης και συγκοινωνιακών γραμμών, προκειμένου να καθυστερήσει η Γερμανική προέλαση. Στα πλαίσια αυτά, διεξήχθησαν σφοδρές αερομαχίες στην ευρύτερη περιοχή του Βόλου και Λάρισας, στις οποίες ενεπλάκησαν αεροσκάφη της Luftwaffe και της RAF.

Επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω εκδοχές είναι προσεγγιστικές, ο δε ακριβής υποτύπος του αεροσκάφους και οι συνθήκες κατάρριψής του, θα πιστοποιηθούν μόνο εφόσον γίνει γνωστός ο τακτικός αριθμός του (που ενδεχομένως έχει διασωθεί στην άτρακτο) ή από το πλακίδιο, όπου αναγράφονται τα κατασκευαστικά του στοιχεία.

Διεθνώς έχουν διασωθεί ή ανευρεθεί περί τα 35 αεροσκάφη Ju-88 σε διάφορες χώρες. Εξ αυτών, 13 αφορούν σε συντρίμματα αεροσκαφών, που έχουν βρεθεί σε διάφορα σημεία (crash sites) και παραμένουν εκεί. Επί του παρόντος, μόνο δύο Αεροπορικά Μουσεία (τo RAF Hendon και το USAF Dayton) εκθέτουν πλήρως ανακατασκευασμένα Ju-88, ενώ ανάλογες εργασίες γίνονται σε άλλα δύο αεροσκάφη, στο Τεχνoλoγικό Μουσείο του Βερολίνου. Ορισμένα άλλα Αεροπορικά Μουσεία ανά τον κόσμο εκθέτουν μικρά τμήματα του αεροσκάφους, όπως τον πίνακα οργάνων, τμήμα του θαλάμου διακυβέρνησης, μία πτέρυγα ή και μόνο το σύστημα προσγείωσης (π.χ. Αεροπορικό Μουσείο Βρυξελλών).

Δεδομένης της εξαιρετικής ιστορικής και μουσειολογικής αξίας του ευρήματος και στα πλαίσια του ευρύτερου προγράμματος ανέλκυσης αεροσκαφών σπανίου τύπου, η Πολεμική Αεροπορία θα προβεί αρχικά στη συλλογή στοιχείων, που θα βοηθήσουν στην αξιολόγηση του, τόσο από πλευράς δυνατότητας ανέλκυσης, όσο και περαιτέρω ανάδειξης και αξιοποίησης του από το Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας.