H Ομάδα Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους F-16 “Ζευς” (F-16 Demo Team) αποτελεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκτέλεσης αεροπορικών επιδείξεων, που σκοπό έχει να διαδώσει την καλλιέργεια της αεροπορικής ιδέας και την τόνωση του ηθικού τόσο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων όσο και της Ελληνικής κοινωνίας ενώ παράλληλα προβάλλει την μαχητική ικανότητα και το γενικότερο έργο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το αεροσκάφος που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση των αεροπορικών επιδείξεων είναι τύπου F-16C Block 52+.
Ιστορία
Συνεχίζοντας την ένδοξη ιστορία των ακροβατικών σμηνών της Πολεμικής Αεροπορίας : “Καρέ των Άσσων”, “Acro Team”, “Ελληνική Φλόγα”, “Νέα Ελληνική Φλόγα” καθώς και του Μεμονωμένου Αεροσκάφους Αεροπορικών Επιδείξεων Τ-6Α Texan II, το 2009 ξεκίνησε η προσπάθεια δημιουργίας μιας Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους με F-16. Εγιναν οι πρώτες επαφές και συμφωνήθηκε τελικά η εκπαίδευση δύο Ιπταμένων της ΠΑ από την πεπειραμένη ομάδα ”Viper West F-16 Demo Team” της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (USAF), η οποία εδρεύει στην Αεροπορική Βάση Hill στην πολιτεία Γιούτα των ΗΠΑ.
Ομάδα αποτελούμενη από τον Επισμηναγό David Graham Ιπτάμενο Εκπαιδευτή, τον Σμηναγό Steve Masek Υπεύθυνο Ασφάλειας Πτήσεων και τον Αρχισμηνία Kerry Clark Επικεφαλής Προσωπικού Εδάφους και Αφηγητή, ανέλαβε την εκπαίδευση των Ιπτάμενων Σμηναγών Εμμανουήλ Καραχάλιου της 340Μ και Δημήτριου Κοντούλη της 343Μ καθώς και της ομάδας υποστήριξης εδάφους.
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης διάρκειας 28 ημερών, ξεκίνησε στις 4 Ιανουαρίου 2010 και ολοκληρώθηκε την 1η Φεβρουαρίου 2010 στην 115 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση Σούδας.
Στις 7 Νοεμβρίου 2010, η ομάδα F-16 Demo Team της Πολεμικής Αεροπορίας πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη αεροπορική επίδειξη στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την εορτή των προστατών της Πολεμικής Αεροπορίας Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ.
Ελιγμοί Επίδειξης
Το αεροσκάφος F-16 της Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων έχει τη δυνατότητα, ανάλογα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και το ύψος βάσης των νεφών που υπάρχουν στην περιοχή επίδειξης, να εκτελέσει τρία προγράμματα ακροβατικών ελιγμών: Ένα Υψηλό (High), ένα Μεσαίο (Low) και ένα Χαμηλό (Flat). Πιο συγκεκριμένα έχουμε :
Υψηλή Επίδειξη (High Show)
- Ελάχιστο ύψος βάσης νεφών 7000 πόδια πάνω από το έδαφος (AGL), οριζόντια ορατότητα 5 χιλιόμετρα.
Χαμηλή Επίδειξη (Flat Show)
- Ελάχιστο ύψος βάσης νεφών 1500 πόδια πάνω από το έδαφος (AGL) και οριζόντια ορατότητα 5 χιλιόμετρα.
Υψηλή Επίδειξη
- Ανάστροφη απογείωση
- Είσοδος με Barrel Roll
- Άνοδος για εκτέλεση Κουβανέζικου 8 και τετράφυλλο
- Διέλευση Υψηλής Ταχύτητας
- Ελιγμός Ταχείας Επιβράδυνσης
- Αργή περιστροφή
- Διέλευση Υψηλής Γωνίας Προσβολής
- Στροφή ελάχιστης ακτίνας
- Κατακόρυφη άνοδος
- Στροφή του Γερακιού
- Περιστροφή δύο σημείων
- Ανάστροφη διέλευση
- Άνοδος Μέγιστης Επίδοσης με Περιστροφές
- Σπειροειδής Βύθιση
- Διέλευση Ελληνική Φλόγα
- Τακτική Άνοδος για Προσγείωση
Χαμηλή Επίδειξη
- Απογείωση Μέγιστης Επίδοσης και Άνοδος για εκτέλεση Οριζόντιου 8
- Διέλευση Υψηλής Ταχύτητας
- Ελιγμός Ταχείας Επιβράδυνσης
- Αργή Περιστροφή
- Διέλευση Υψηλής Γωνίας Προσβολής
- Στροφή ελάχιστης ακτίνας
- Στροφή του Γερακιού
- Περιστροφή δύο σημείων
- Ανάστροφη διέλευση
- Διέλευση Ελληνική Φλόγα
- Τακτική Άνοδος για Προσγείωση
Για την εκτέλεση του προγράμματος επίδειξης το αεροσκάφος πετά χωρίς εξωτερικά φορτία (καθαρή διαμόρφωση) ή μπορεί να φέρει τις Σύμμορφες Δεξαμενές Καυσίμου (Conformal Fuel Tanks-CFT’s). Το Ελληνικό F-16 είναι το μοναδικό αεροσκάφος επιδείξεων στον κόσμο που εκτελεί το πρόγραμμα επίδειξης με διαμόρφωση CFT. Η μέγιστη ταχύτητα κατά τη διάρκεια της επίδειξης είναι 0.94 Mach, ενώ τα G κυμαίνονται από +9,5 έως -3. Κάθε πτήση επίδειξης πληρεί όλα τα διεθνή Πρότυπα Ασφάλειας Πτήσεων που ορίζονται από το ΝΑΤΟ, τον ICAO, τον JAA και την FAA.