Δημιουργώντας ένα παγκοσμίως μοναδικό αεροσκάφος

c130_05_s

Αν και στα μάτια του ευρέος κοινού ο επετειακός διάκοσμος του C-130Η αποτελεί ό,τι νεότερο έχει να επιδείξει η ΠΑ στον χώρο της ειδικής διακόσμησης αεροσκαφών της, στην πραγματικότητα η σύλληψη και οι πρώτες προσπάθειες υλοποίησης αυτής της καινοτόμου για τα ελληνικά δεδομένα ιδέας μάς μεταφέρουν πίσω στο 2005 και σε τι άλλο… από την 1η Διεθνή Αεροπορική Επίδειξη στην Ελλάδα ή, αν προτιμάτε, στον Αρχάγγελο 2005. Για το προσωπικό της 356 ΜΤΜ η συγκεκριμένη τότε εκδήλωση θεωρήθηκε μια λαμπρή ευκαιρία για να παρουσιάσει στο ελληνικό και διεθνές κοινό ένα πραγματικά καινοτόμο project, που δεν ήταν άλλο βέβαια από την επετειακή διακόσμηση του μεγαλύτερου ελληνικού αεροσκάφους που έχει λάβει ποτέ μια τέτοια «ειδική μεταχείριση».

Η συμπλήρωση 30 χρόνων υπηρεσίας του C-130 με τα ελληνικά χρώματα (1975-2005) και τα αντίστοιχα 30ά γενέθλια της 356 ΜΤΜ θεωρητικά αποτελούσαν την καλύτερη αφορμή προκειμένου η κίνηση αυτή να στεφθεί από επιτυχία. Μάλιστα, η ενεργός συμμετοχή της Μοίρας στο πρόγραμμα πτητικών επιδείξεων του Αρχαγγέλου 2005 (όπου θυμίζουμε ότι επέδειξε μια εντυπωσιακή ακολουθία από προσγείωση επί περιορισμένου πεδίου, ταχεία αποβίβαση ειδικών δυνάμεων και βραχεία απογείωση, μια ενέργεια που για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στο ευρύ κοινό και την οποία ακολούθησε μια εντυπωσιακή διέλευση σχηματισμού 3άδος C-130 σε πολύ χαμηλό ύψος επάνω από το αεροδρόμιο της Τανάγρας) αποτελούσε την ιδανική ευκαιρία, ώστε η επίδειξη αυτή να πραγματοποιηθεί υπό τις ατσάλινες φτερούγες ενός ειδικά διακοσμημένου Hercules.

Παρά το γεγονός ότι τότε οι συγκυρίες δεν αποδείχθηκαν ευνοϊκές για την ευόδωση εκείνης της προσπάθειας (κυρίως ελλείψει διαθέσιμου χρόνου και αδυναμίας εξεύρεσης της κατάλληλης εταιρίας που θα αναλάμβανε την υλοποίηση του project), οι εμπνευστές αυτής της ιδέας συνέχιζαν να ευελπιστούν ότι σε κάποια άλλη χρονική στιγμή στο μέλλον θα τους δινόταν η ευκαιρία να υλοποιήσουν τελικώς το όραμά τους. Και πραγματικά, δύο χρόνια αργότερα, η ιδέα διακόσμησης ενός Hercules επανήλθε (όχι βέβαια ότι είχε εγκαταλειφθεί και ποτέ) και αυτή τη φορά επιτέλους συνάντησε… το πεπρωμένο της! Έτσι, όταν τον Φεβρουάριο του 2007 το ΓΕΑ ζήτησε από τις Μοίρες να δηλώσουν τις διεθνείς αεροπορικές εκθέσεις του έτους στις οποίες επιθυμούσαν να συμμετάσχουν, η 356 ΜΤΜ απάντησε θετικά στην πρόσκληση αποστολής ενός C-130 στη βασίλισσα των airshows διεθνώς, στο περιβόητο Royal International Air Tattoo (RIAT) στο Fairford της Αγγλίας.

Με αφορμή λοιπόν τη συμμετοχή αυτή η 356 ΜΤΜ επανέφερε την πρόταση ειδικής διακόσμησης του αεροσκάφους της που θα πρέσβευε τα ελληνικά χρώματα στο εξωτερικό. Στα τέλη Μαΐου 2007 η Μοίρα έλαβε από τα προϊστάμενα κλιμάκια την απάντηση στο σχετικό αίτημά της και αυτή τη φορά ήταν θετική, δίνοντάς της έτσι το «πράσινο φως» για να ξεκινήσει άμεσα την υλοποίηση του project. Βέβαια, όπως έχουμε δει και σε όλα τα προηγούμενα αφιερώματα του HAFy στα ειδικά διακοσμημένα αεροσκάφη της ΠΑ, το πιο σημαντικό και δύσκολο στάδιο μιας τέτοιας διαδικασίας δεν συνίσταται στην υλοποίηση ενός σχεδίου, αλλά στην επιλογή του βέλτιστου σχεδίου, ή για να το πούμε απλά, το να καταλήξεις στο concept που θέλεις να προβάλλεις με τον διάκοσμο που θα εφαρμόσεις. Ο Επισμηναγός (Ι) Δημήτριος Περδικάρης (Αξιωματικός Επιχειρήσεων της 356 ΜΤΜ κατά την περίοδο υλοποίησης του σχεδίου) θυμάται χαρακτηριστικά:

«Σκέφτηκα να βασιστούμε στα σχέδια που είχαμε προτείνει πίσω στο 2005 κι έτσι ζήτησα από τον Ανθυπασπιστή Δ. Σπάρο να ετοιμάσει και κάποια εναλλακτικά σχέδια διακόσμησης. Λίγες ημέρες αργότερα εκείνος επέστρεψε με 3-4 σχέδια, αλλά επέμενε ότι το καλύτερο ήταν αυτό (σ.σ.: η διακόσμηση που όντως υλοποιήθηκε). Θυμάμαι ότι με το που το είδαμε, μείναμε όλοι άφωνοι! Η πρόταση αυτή ξέφευγε κατά πολύ από τις τετριμμένες, εάν θέλετε, αεροπορικές διακοσμήσεις που παρουσιάζουν π.χ. δόντια, νύχια, τίγρεις και καρχαρίες. Από την αρχή αισθανθήκαμε ότι ο συγκεκριμένος διάκοσμος προέβαλλε με τον βέλτιστο τρόπο τη μοναδικότητα της σχέσης ονόματος αεροσκάφους και ελληνικότητας του ονόματος αυτού».

Το σχέδιο που κατέπληξε αρχικά τα στελέχη της 356 ΜΤΜ που πρώτοι το αντίκρισαν και που στη συνέχεια επελέγη από τον Διοικητή της Μοίρας, Αντισμήναρχο (Ι) Κωνσταντίνο Γιαννέλο για να μαγέψει και το ευρύ κοινό, όπου και αν η μοίρα θέλησε το αεροσκάφος αυτό να εμφανίζεται, δεν είχε στην πραγματικότητα πολλές ομοιότητες με την πρόταση επετειακής διακόσμησης που η 356 ΜΤΜ είχε αναπτύξει δύο χρόνια νωρίτερα. Όπως εξηγεί στο HAF Yearbook ο εμπνευστής του, Ανθυπασπιστής (ΤΜΣ) Δημήτριος Σπάρος:

«Στην εικαστική πρόταση που είχαμε κατά νου για τη συμμετοχή μας στον Αρχάγγελο εστιάζαμε στα 30ά γενέθλια της 356 ΜΤΜ και στην αντίστοιχη υπηρεσία των ελληνικών C-130Η που χρονικά συνέπιπταν με την τέλεση του ελληνικού airshow. Η διακόσμηση εκείνη βασιζόταν σε ένα πιο ελαφρύ και γραμμικό σχέδιο το οποίο ταυτόχρονα ήταν και σημαντικά πιο εύκολο στην υλοποίησή του. Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι εστιαζόταν στο εθνόσημο του κάθετου σταθερού στο οποίο οι λωρίδες μπλε-λευκού-μπλε χρώματος εκτείνονταν προς τα άνω και δεξιά τονίζοντας την κίνηση του αεροσκάφους στον αέρα. Το σχέδιο αυτό συμπληρωνόταν από ορισμένα μικρότερα επιμέρους σχέδια εκατέρωθεν της ατράκτου, στη βάση της προβολής των 30 ετών προσφοράς. Εν έτη 2007 όμως, έχοντας πλέον παρέλθει η ευκαιρία προβολής του επετειακού αυτού γεγονότος, έπρεπε τώρα να συλλάβουμε ένα τελείως διαφορετικό concept διακόσμησης. Στόχος μας ήταν να παρουσιάσουμε κάτι κυριολεκτικά μοναδικό στα διεθνή δεδομένα. Στο πλαίσιο αυτό και έχοντας καταλήξει στην τελική μας ιδέα, ακολούθησε έρευνα στο internet προκειμένου να επιβεβαιώσουμε ότι πραγματικά δεν έχει υπάρξει ποτέ στο παρελθόν αεροσκάφος με αντίστοιχη διακόσμηση».

Η πρόταση διακόσμησης αυτή για την οποία τα στελέχη της 356 ΜΤΜ μιλούν τόσο υπερήφανα δεν ήταν βέβαια ακριβώς η ίδια με εκείνη που τελικώς παρουσιάσθηκε στο ευρύ κοινό (κάτι διόλου ασυνήθιστο, όπως έχουμε καταθέσει και σε προηγούμενους τόμους του HAFy για αντίστοιχες προσπάθειες διακόσμησης), καθώς στην πορεία υλοποίησης του εγχειρήματος προέκυψαν απαιτήσεις ορισμένων τροποποιήσεων στο τελικό σχέδιο, κυρίως όμως όσον αφορά επιμέρους τμήματά του, όπως για παράδειγμα μεγέθη, ονομασίες και θέσεις απεικόνισης logos.