Όπως έχουμε δει και μέσα από προηγούμενες παρουσιάσεις στο HAFy, έτσι και στην περίπτωση αυτή η επετειακή διακόσμηση του C-130H Hercules 752 συνοδεύεται από πλείστες καινοτομίες αλλά και ιδιαιτερότητες. Ανάμεσα σε αυτές οφείλουμε να δώσουμε έμφαση στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο Hercules αποτελεί το μεγαλύτερο σε μέγεθος αεροσκάφος σε ολόκληρη την ιστορία της Ελληνικής Αεροπορίας που τελικώς επιτυγχάνει να δεχθεί ειδική διακόσμηση! Με δεδομένη μάλιστα τη σύνθεση του στόλου αεροσκαφών της ΠΑ, θα πρέπει να αναμένουμε να διατηρήσει τον ξεχωριστό αυτό τίτλο για αρκετά ακόμη χρόνια, καθώς δεν υπάρχει στον ορίζοντα πρόθεση βραχυπρόθεσμης προμήθειας κάποιου μεγαλυτέρου μεγέθους αεροσκάφους.
Παράλληλα, και πέρα από το επιβλητικό και εντυπωσιακό μέγεθός του, το 752 φέρει και μια άλλη, εξίσου σημαντική καινοτομία, αφού αποτελεί και το μοναδικό μέχρι σήμερα αεροσκάφος της ΠΑ που διακοσμείται και δεν είναι… jet! Με την έννοια αυτή, ο επετειακός Ηρακλής σπάζει μια παράδοση που μέχρι σήμερα ήθελε μόνο μαχητικά (F-104G, F-16C, F-4E, RF-4E, A-7Ε/H, F-5Α) και εκπαιδευτικά αεροσκάφη (T-37B) να λαμβάνουν αυτό το τιμητικό βάπτισμα στην «αθανασία»! Ευελπιστούμε δε ότι με έναυσμα αυτήν την προσπάθεια θα μπορέσουμε να θαυμάσουμε στο μέλλον αντίστοιχες, ποιοτικές διακοσμήσεις στις μεταλλικές επιφάνειες και άλλων τύπων αεροσκαφών της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης.
Η τρίτη μεγαλύτερη καινοτομία-ιδιαιτερότητα του 752 συνίσταται στο γεγονός ότι αποτελεί το πρώτο αεροσκάφος της Ελληνικής Αεροπορίας που διακοσμήθηκε με εφαρμογή αυτοκόλλητων μεμβρανών έναντι της κλασσικής μεθόδου χρώσης αυτού και συνεχίζει να εκτελεί κανονικά επιχειρησιακά καθήκοντα φέροντας ειδικό διάκοσμο (η υπηρεσία του επετειακού F-16C Block 30 της 346 Μοίρας διήρκεσε λιγότερο από… 1 ημέρα!). Για τον ίδιο βέβαια λόγο και με δεδομένη πια την πρόθεση της ΠΑ να διατηρήσει σε υπηρεσία τον ειδικό αυτό διάκοσμο του αεροσκάφους (το οποίο από μόνο του ως γεγονός σηματοδοτεί μια σταδιακή αναθεώρηση της Αεροπορίας σε σχέση με την έως πρόσφατα ισχύουσα άποψη περί αποχρωματισμού όποιων αεροσκαφών λάμβαναν ειδικό διάκοσμο μετά την παρέλευση σύντομου χρονικού διαστήματος) είναι ενδιαφέρον να δούμε το ποσοστό εύνοιας που ο χρόνος θα δείξει επάνω στις διακοσμημένες επιφάνειες του επετειακού Hercules της ΠΑ. Και αυτό γιατί παρά το γεγονός ότι θεωρητικά το υλικό διακόσμησής του (αυτοκόλλητες μεμβράνες) παρέχουν εγγυημένη διάρκεια αντοχής υλικού 7 ετών, η εγγύηση καλής εφαρμογής του επί του αεροσκάφους καλύπτει περίοδο μόλις 6 μηνών (κατ’ ελάχιστο), γεγονός που σημαίνει ότι από τις αρχές του 2008 όλα τα ενδεχόμενα για την τύχη της καλής κατάστασης του αυτοκόλλητου διακόσμου του 752 παραμένουν ανοικτά!
Και βέβαια, μιλώντας για ιδιαιτερότητες δεν μπορεί κανείς να μην επισημάνει και να μην επαινέσει το γεγονός ότι το C-130 της 356 ΜΤΜ αποτελεί το πρώτο επετειακό αεροσκάφος της ΠΑ που αποκτά όχι απλά μια διάκριση, αλλά την ανώτατη διεθνή διάκριση που θα μπορούσε ποτέ να λάβει οποιοδήποτε επετειακό αεροσκάφος σε ολόκληρο τον κόσμο! Φυσικά, αναφερόμαστε στην κατάκτηση της 1ης θέσης (Best Livery) στο φετινό Royal International Air Tattoo, στην κορωνίδα δηλαδή των αεροπορικών εκδηλώσεων παγκοσμίως! Επιτυχίες σαν και αυτές καλό θα ήταν να προβάλλονται και στο εσωτερικό της χώρας και να αξιοποιούνται επικοινωνιακά από την ίδια την Πολεμική Αεροπορία. Ευελπιστούμε ότι το παρόν εκτενές αφιέρωμα κινείται προς αυτή την κατεύθυνση, αποτελώντας τόσο φόρο τιμής στην προσπάθεια, στην αφοσίωση και στο αποτέλεσμα που πέτυχε αυτή η εκλεκτή ομάδα στελεχών της ΠΑ, όσο και ως πηγή έμπνευσης που θα οδηγήσει και άλλους Έλληνες αεροπόρους στο μέλλον σε μια αντίστοιχη πορεία αναζήτησης που θα συνδέσει και πάλι την Ελληνική Αεροπορία με την Ελληνική Ιστορία, δημιουργώντας τελικώς νέες μορφές ιπτάμενων πρεσβευτών του ελληνικού πολιτισμού, του ελληνικού μεγαλείου!
Ευχαριστίες
Νιώθουμε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους που εργάστηκαν αφανώς, αλλά με πολύ κόπο και αγάπη, ώστε αυτή η προσπάθεια να στεφθεί διεθνώς με πρωτοφανή για τη χώρα μας επιτυχία. Για την αμέριστη βοήθειά τους κατά την προετοιμασία αυτού του αφιερώματος θα θέλαμε επίσης να εκφράσουμε τις ειλικρινείς μας ευχαριστίες προς τον Α/ΓΕΑ, Αντιπτέραρχο (Ι) Ιωάννη Γιάγκο, τον Διοικητή της 112 ΠΜ, Ταξίαρχο (Ι) Ευάγγελο Κυρίτση, τον Εκπρόσωπο Τύπου του ΓΕΑ, Αντισμήναρχο (Ι) Δημήτριο Τσιρογιαννίδη, τον Διοικητή της 356 ΜΤΜ, Αντισμήναρχο (Ι) Κωνσταντίνο Γιαννέλο, τον ΑΕ της 356 ΜΤΜ, Αντισμήναρχο (Ι) Φώτιο Τζάλα και προς ολόκληρο το team της 356 ΜΤΜ που δημιούργησε τον επετειακό Ηρακλή και δόξασε τα ελληνικά χρώματα. Ιδιαίτερες τέλος ευχαριστίες επιθυμούμε να απευθύνουμε προς τον Επισμηναγό (Ι) Δημήτριο Περδικάρη και τους Ανθυπασπιστές Δημήτριο Σπάρο και Ιωάννη Δόξα.
ΤΣΙΤΑΤΑ
«…επιλέξαμε να δημιουργήσουμε έναν διάκοσμο που να προωθεί το ελληνικό πνεύμα και τον ελληνικό πολιτισμό. Στόχος μας ήταν να παρουσιάσουμε κάτι κυριολεκτικά μοναδικό στα διεθνή δεδομένα!»
Ανθυπασπιστής (ΤΜΣ) Δημήτριος Σπάρος, 356 ΜΤΜ
εμπνευστής του επετειακού διακόσμου
«…με το που το είδαμε, μείναμε όλοι άφωνοι! Αισθανθήκαμε ότι ο συγκεκριμένος διάκοσμος προέβαλλε με τον βέλτιστο τρόπο τη μοναδικότητα της σχέσης ονόματος αεροσκάφους και ελληνικότητας του ονόματος αυτού.»
Επισμηναγός (Ι) Δημήτριος Περδικάρης
Αξιωματικός Επιχειρήσεων 356 ΜΤΜ