341 Μοίρα
Έμβλημα
Παράσταση Εμβλήματος
Το σήμα της Μοίρας, αποτελείται από τους τέσσερις (4) άσσους της τράπουλας και οι οποίοι διαπερνώνται μ’ ένα βέλος, με ιδιαίτερη ακρίβεια, από το κέντρο τους. Το έμβλημα αποτυπώνεται σε σχήμα ρωμαϊκής ασπίδας με το υπόβαθρο να είναι μαύρο και κόκκινο χωρισμένο σε τέσσερα (4) τμήματα. Το σχέδιο συμβολίζει ότι το χαρακτηριστικό κλήσης της Μοίρας «ΒΕΛΟΣ», εξομοιώνοντας τα φερόμενα όπλα, διαπερνά το «Καρέ των Άσσων» αποφασιστικά, με χαρακτηριστική ισχύ, αποφέροντας ένα διαμπερές και απόλυτα ακριβές πλήγμα στα κέντρα βάρους του εχθρού. Αν και η αρχική ονομασία της Μοίρας ήταν 341ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας) έχει τυποποιηθεί, όπως αποτυπώνεται στο σήμα της, σε 341Μ.
Χαρακτηριστικό Κλήσης: ΒΕΛΟΣ
Θέση
111 Πτέρυγα Μάχης – Αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου Μαγνησίας
Έτος Συγκρότησης
1954
Υπαγωγή
111 Πτέρυγα Μάχης
Αποστολή
Η διεξαγωγή Αεροπορικών Επιχειρήσεων στα πλαίσια του ανατεθέντος ρόλου, των υφιστάμενων εντολών και σχεδίων των προϊσταμένων κλιμακίων.
Αεροσκάφη που υπηρέτησαν
- F-86E(M) CL-13 Sabre Mk2
- F-5 A/B Freedom Fighter
Αεροσκάφη που υπηρετούν
F-16 C/D Block 50
Ιστορία
Η 341Μ ιδρύθηκε το 1954 στην 112ΠΜ (αεροπορική βάση της Ελευσίνας), καθότι είχε εξοπλισθεί με τα νεοπαραληφθέντα τότε F-86E. Ο κύριος ρόλος της συνίστατο σε αυτόν της Αναχαίτισης Ημέρας, ενώ παράλληλα διατηρούσε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα σε δευτερεύοντα ρόλο την Δίωξη και Βομβαρδισμό.
Το 1956, μετά από την ετήσια απόσπαση στην 111ΠΜ (αεροπορική βάση της Ν. Αγχιάλου) και ως επακόλουθο των συνεχών ανακατατάξεων της εποχής, για την πλήρη αναδιοργάνωση του Αεροπορικού Όπλου, μεταστάθμευσε στην 114ΠΜ (αεροπορική βάση της Τανάγρας) πριν εγκατασταθεί οριστικά το 1960 στην 111ΠΜ, όπου και παραμένει ως σήμερα.
Το 1965 η 341 ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας) παρέλαβε τα εξαιρετικά ευέλικτα, για την εποχή, Α/Φ F-5 A/B με αποτέλεσμα στις επόμενες 2 δεκαετίες να καταστεί μία από τις κυριότερες και πιο αποτελεσματικές Μοίρες Αναχαίτισης προσφέροντας τα μέγιστα στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων. Το 1993, λόγω της σταδιακής απόσυρσης των Α/Φ ανεστάλη η λειτουργία της.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ένας πυρήνας Ιπταμένων της 341Μ αποτέλεσαν το δεύτερο και τρίτο, κατά σειρά, ελληνικό ακροβατικό Σμήνος «Acro Team» και «Hellenic Flame» αντίστοιχα με τα Α/Φ F-86E. Αν και η λειτουργία του παρέμενε κρυφή μέχρι το 1957, κυρίως λόγω του έντονου σκεπτικισμού της εποχής, το Σμήνος πραγματοποίησε μία σειρά εμφανίσεων και επιδείξεων τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό με εξαιρετική επιτυχία, παρουσιάζοντας πολλές φορές πρωτότυπους σχηματισμούς και ελιγμούς. Παρά όλα αυτά, οι συνθήκες της εποχής συντέλεσαν στη διάλυσή του ακροβατικού σμήνους το 1964.
Το 1998 η Μοίρα επαναλειτούργησε με νεοπαραληφθέντα F-16 C/D Block 50 του προγράμματος Peace Xenia II. Της ανατέθηκε ο ρόλος της Αναχαίτισης Παντός Καιρού, ενώ παράλληλα με την παραλαβή του βλήματος Αέρος – Εδάφους AGM-88 HARM της ανατέθηκε και ο νέος για τα Ελληνικά δεδομένα, ειδικός ρόλος της καταστολής της εχθρικής αεράμυνας [SEAD (Suppression of Enemy Air Defense)].