361 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος

361 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος

361 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος (361 ΜΕΑ)

Έμβλημα

Παράσταση: O Ίκαρος, ο οποίος, αντιπροσωπεύοντας το νέο εκπαιδευόμενο, διακρίνεται για το θάρρος και τη δυναμικότητά του.

Θέση

Βρίσκεται στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος – Αεροπορική Βάση Καλαμάτας

Έτος Συγκρότησης

1963

Υπαγωγή

120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος

Αεροσκάφη που υπηρέτησαν

Cessna T-37B/C Tweety Bird

Αεροσκάφη που υπηρετούν

T-6A Texan II

Αποστολή

Η 361 Μοίρας Εκπαίδευσης Αέρος (361ΜΕΑ) έχει ως αποστολή την εφαρμογή και την υλοποίηση των προγραμμάτων πτητικής εκπαίδευσης Αρχικού και Βασικού σταδίου των Ικάρων.

  • Αρχικό Στάδιο: Η απόκτηση γνώσεων και η ανάπτυξη ικανοτήτων σε βασικές διαδικασίες, ελιγμούς και στη διαχείριση των συστημάτων του αεροσκάφους, στην τυποποίηση, στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας και στη λήψη αποφάσεων, σε όλες τις συνθήκες πτήσεων, σε συνδυασμό με την ανθρώπινη φυσιολογία.
  • Βασικό Στάδιο: Η περαιτέρω βελτίωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων του εκπαιδευόμενου, οι οποίες αποκτήθηκαν στο προηγούμενο στάδιο, η ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων, η καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος και η βελτίωση της ικανότητας στη διαχείριση πληροφοριών και στην αντίληψη κατάστασης, θέτοντας τις βάσεις για τη διαμόρφωση αεροπορικής προσωπικότητας.

Η 361ΜΕΑ, πέρα από την κύρια αποστολή της, είναι υπεύθυνη και για την εκπαίδευση και τη διαθεσιμότητα των Ιπταμένων (demo pilots) της Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους T-6A «Δαίδαλος».

Ιστορία

Την 9η Σεπτεμβρίου του 1963, συγκροτήθηκε η 360 Εκπαιδευτική Μοίρα Αεριωθουμένων (360ΕΜΑ), στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας. Η Μοίρα παρέλαβε αρχικά δεκαέξι (16) αεροσκάφη Τ-37C, τα οποία έφθασαν στην 112ΠΜ, σε δύο παρτίδες, το 1963 και το 1964.

Με την παραλαβή των αεροσκαφών ξεκίνησε η εκπαίδευση της πρώτης σειράς εκπαιδευτών και τον επόμενο χρόνο (Απρίλιος 1964) άρχισε η εκπαίδευση 12 μαθητών (5 Ελλήνων και 7 Λίβυων), της 38ης Σειράς Ιπταμένων.

H 360 ΕΜΑ λειτούργησε στην 112ΠΜ έως και τα τέλη του 1970 και στη συνέχεια, τον Ιανουάριο του 1971 μετακινήθηκε στην 120 Σμηναρχία Εκπαίδευσης Αέρος, στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας. Το 1972 η δύναμη των αεροσκαφών της Μοίρας ενισχύθηκε με την ένταξη πέντε (5) επιπλέον Τ-37C.

Το 1974 αποφασίστηκε η μετονομασίας της 360 ΕΜΑ σε 361 Μοίρας Βασικής Εκπαίδευσης (361 ΜΒΕ).

Τον Σεπτέμβριο του 1978 παρελήφθησαν από την Αμερικάνικη Πολεμική Αεροπορία (USAF) οκτώ (8) T-37B. Το 1984 η δύναμη των αεροπλάνων Τ-37 της Μοίρας αριθμούσε συνολικά είκοσι έξι (26) αεροπλάνα, δεκαοκτώ (18) Τ-37C και οκτώ (8) Τ-37Β. Το 1988 η δύναμη της Μοίρας ενισχύθηκε με δέκα (10) εκπαιδευτικά αεροπλάνα Τ-37Β από τα αποθέματά της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας της Ιορδανίας.

Τη δεκαετία του ‘90 στο πλαίσιο της αναβάθμισης της αεροπορικής εκπαίδευσης αποφασίστηκε η αντικατάσταση των αεροπλάνων Τ-37B/C με σαράντα πέντε (45) Τ-6Α Texan II. Την 31η Ιουλίου του 2000 το πρώτο Τ-6Α προσγειώθηκε στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος / Αεροπορική Βάση Καλαμάτας.

Λόγω της συνεχούς ροής της εκπαίδευσης στο Βασικό Στάδιο και με σκοπό την ομαλή μετάπτωση στον νέο τύπο αεροπλάνου, αποφασίστηκε ο προσωρινός διαχωρισμός της 361ΜΒΕ σε δύο Μοίρες, την 361ΜΒΕ/Τ-37 και την 361ΜΒΕ/Τ-6. Η τελευταία ξεκίνησε την τυπική της λειτουργία την 21 Αυγούστου 2000 εκπαιδεύοντας αρχικά 14 Ιπτάμενους προερχόμενους κυρίως από τα Τ-37. Μετά και την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των νέων εκπαιδευτών, την 17 Σεπτεμβρίου 2001, ξεκίνησε η εκπαίδευση στο Βασικό στάδιο της 76ης Σειράς Ιπταμένων.

Το επόμενο έτος ξεκίνησε η εκπαίδευση της 1ης Σειράς Ιπταμένων Ιατρών. Η εκπαίδευση των πρώτων τεσσάρων Ιατρών ξεκίνησε την 6 Ιουνίου 2002 και ολοκληρώθηκε την 17 Ιουλίου 2002.

Την 7η Οκτωβρίου 2002 πραγματοποιήθηκε η απόσυρση των Τ-37 B/C και το κλείσιμο της 361 ΜΒΕ/Τ-37. Η τελευταία Σειρά Ιπταμένων που εκπαιδεύτηκε με αεροπλάνα Τ-37B/C ήταν η 75η.

Τον Μάιο του 2003 πραγματοποιήθηκαν στο Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ) οι πτητικές δοκιμές πιστοποίησης των όπλων που δύναται να φέρει το αεροσκάφος Τ-6. Το ίδιο έτος η 361 Μοίρα Βασικής Εκπαίδευσης υποδέχθηκε για εκπαίδευση τις πρώτες γυναίκες Ιπταμένους της ΠΑ.

Το 2004 η 361ΜΒΕ συμμετείχε στην επιχείρηση προστασίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας και για το λόγο αυτό όλοι οι εκπαιδευτές της εκπαιδεύτηκαν από το Σχολείο Όπλων Τακτικής σε αποστολές Αέρος-Αέρος, Αέρος-Εδάφους και εναντίον στόχων χαμηλής ταχύτητας. Τα αεροσκάφη Τ-6Α επιχείρησαν πάνω από την πόλη των Αθηνών όλο το διάστημα τόσο των Ολυμπιακών όσο και των Παραολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο φως.

To 2005, δημιουργήθηκε η Ομάδα Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους Τ-6Α συνεχίζοντας την παράδοση των ακροβατικών Σμηνών της ΠΑ του 60 και 70. Η Ομάδα έχει λάβει μέρος σε αεροπορικές επιδείξεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό αποκομίζοντας ευμενή σχόλια για την ΠΑ και αφήνοντας άριστες εντυπώσεις στους θεατές.

Το 2006 στο πλαίσιο της τυποποίησης της ονοματολογίας όλων των εκπαιδευτικών Μοιρών της ΠΑ, η Μοίρα άλλαξε το όνομά της σε 361 Μοίρα Εκπαίδευση Αέρος. Παράλληλα άλλαξε και το πρόγραμμα πτητικής εκπαίδευσης της ΠΑ και πλέον η Μοίρα παρέχει εκπαίδευση στο Αρχικό και στο Βασικό Στάδιο Εκπαίδευσης Αέρος. Το ίδιο έτος, πυρήνας από εκπαιδευτές της 361 ΜΕΑ δημιούργησαν στην 120 ΠΕΑ την 364 ΜΕΑ με αεροσκάφη Τ-6Α.

Το 2010 εκπαιδευτής της 361ΜΕΑ με αεροπλάνο Τ-6Α, περάτωσε με επιτυχία για πρώτη φορά, την 1η/10 Εκπαιδευτική Σειρά Αέρος-Εδάφους του Σχολείου Όπλων Τακτικής στο Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής στην Ανδραβίδα.

Τον Απρίλιο του 2012, στο πλαίσιο της εκπαίδευσης των εκπαιδευτών της 361 ΜΕΑ, τρία αεροπλάνα T-6A Texan II της Μοίρας πραγματοποίησαν για πρώτη φορά αεροπορικό ταξίδι στην Κύπρο και προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο της Πάφου.

Μέχρι και το 2013 έχουν εκπαιδευτεί 50 Σειρές Ικάρων, ενώ από το 1963 έως και το 2006 είχαν πετάξει και εκπαιδευτεί στην Μοίρα όλοι οι Ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας.

Εκτός από το πρόγραμμα εκπαίδευσης των Ικάρων ή των νέων Ανθυποσμηναγών της ΠΑ η 361 Μοίρα ανέλαβε κατά καιρούς την εκπαίδευση ειδικών σειρών (Χειριστών Οπλικών Συστημάτων, Ιπταμένων Ιατρών, Ιπταμένων Αξιωματικών ξένων κρατών) λόγω αναγκών της ΠΑ ή λόγω συνεργασιών με άλλες Αεροπορίες.

Επιπλέον, σχεδόν κάθε χρόνο η Μοίρα φιλοξενεί τους νέους Ανθυποσμηναγούς Ιατρούς οι οποίοι στο πλαίσιο του Σχολείου Αεροπορικής Ιατρικής συμμετέχουν σε πτήσεις με τα αεροπλάνα της Μοίρας.